DESCRIERE PROIECT „PADOVAFIT EXPANDED”

Sursa de finanţare

Proiectul „PadovaFIT Expanded”, „Expanding PadovaFIT! Home Solutions”, ID 847143, este finanţat în cadrul Programului Horizon 2020. Grantul rambursează 100 % din costurile eligibile ale proiectului.

Municipiul Timișoara asigură resursele umane și financiare pentru implementarea proiectului.

 

Municipiul Padova, în acord cu ceilalți parteneri tehnici, încă definește modelul de afaceri pentru viitorul One Stop Shop, care va declanșa, la începutul anului 2022, un nou parteneriat public-privat. OSS va oferi informații tehnice, servicii de sprijin financiar și fiscal, printre altele.

Orașele Timișoara, Vidin și Smolyan, toate fac parte din Proiectul PadovaFIT Expanded, merg pe o cale similară, adoptând metodologia elaborată și testată la Padova și adaptând la contextul lor teritorial specific. Aceste orașe sunt menite să acționeze ca multiplicatori și replicatori ai ceea ce se face la Padova, dar, de asemenea, vor să fie cele care vor pregăti scena pentru OSS în alte orașe bulgare și românești.

Ceilalți parteneri sunt activi în scris și cercetare, dar și organizând o serie de evenimente care vor continua să pună conceptul OSS în etapa centrală.

 

NECESITATE: Ca parte a Comisiei Europene „ Fit for 55 package”, un set propuneri de politici de reducere a emisiilor prin 55% până în 2030 au fost publicate în iulie 2021, inclusiv revizuirea Directiva UE privind eficiența energetică (EED).

 

În cadrul acestei directive revizuite, există un apel pentru acțiuni ulterioare care sprijină dezvoltarea pieței și să stimuleze rolul intermediarilor de piață precum ghișeele unice (OSS). Menționarea conceptului în Directivă este importantă pentru proiectul nostru și pentru toate orașele care sunt dispuse să analizeze conceptul.

Suntem cu toții de acord acum că majoritatea clădirilor existente în UE fără renovare sau cu renovare superficială ar trebui renovate profund sau demolate până în 2030. Acest lucru ar trebui să se facă într-un ritm intens de 3 până la 4% din clădirile ce trebuiesc renovat pe an dacă vrem să fim conform obiectivelor.

Potrivit unui raport publicat de către Centrul Comun de Cercetare al Comisiei, intitulat „ghișee unice pentru renovări energetice de clădiri”, OSS ar putea fi foarte bine soluția de a ajuta proprietarii și chiriașii să înceapă acest proces de renovare sau recondiționare și să depășească numeroasele obstacole de-a lungul drumului lor.

Totuși, nu există un concept unic despre ghișeul unic și vor lua o varietate de forme în fiecare oraș, municipiu sau țară. În cele mai multe cazuri, când spunem „One Stop Shop” ne referim la: un singur ghișeu, sau un furnizor, care are sarcina rezolvării unui întreg proiect de renovare. Cel mai important, OSS sunt o interfață între beneficiar (proprietarul casei, asociația de proprietari ai clădirii) și întregul lanț de aprovizionare și procesul decizional, inclusiv financiar și aspecte legale, de monitorizare și livrare.

 

După cum vă puteți imagina, este mult de lucru cu orice proiect de renovare. Prin urmare, pentru ca un OSS să fie viabil pe termen lung, e nevoie de un model de afaceri robust. În raportul JRC, autorii au studiat viabilitatea unui număr de OSS în 22 de State membre, dintre cele 57 care erau operaționale în 2020. Studiul se concentrează, de asemenea, pe modul în care OSS se implică cu grupuri vulnerabile, cum ar fi chiriașii de locuințe sociale prin asistarea acestora mai ales cu sfaturi financiare. Rolul OSS în combaterea sărăciei energetice este, de asemenea, un puternic avantaj pentru astfel de structuri.

 

Dar să ne întoarcem la cel mai important aspect, baza de clienți. Care sunt principalele motivații pentru cetățeni de a-și renova case și să folosească OSS în acest proces? Renovările în scopuri de eficienţă energetică sunt de obicei întreprinse pentru a economisi bani pe costuri de energie, creează mai mult confort general și termic și un mediu interior mai sănătos. Motivațiile pot fi puternice, dar sunt acestea suficient de puternice atunci când se confruntă cu bariere în calea renovării?

 

Bariere precum lipsa tehnicii cunoștințe și abilități de organizare a unui complex renovare sau cunoaștere a procedurilor implicat. Cel mai important, se ajunge la finanțe așa cum sunt costurile de renovare mare și nu ușor de calculat și urmărit proprietarii de case. În cazul în care sunt bine puse la punct și câștigă popularitate, OSS poate ajuta proprietarii de case să depășească astfel de bariere. În plus, au un set mare de strategii de reducere a numărului momentelor de abandon când proprietarii își pierd impulsul sau decid să nu se angajeze în procesul de renovare și abandonează „experiența clientului”.

La PadovaFIT Expanded, credem că OSS poate și ar trebui să creeze un impuls pentru valul de renovare de care este astăzi atât de mare nevoie în întreaga Uniune Europeană.

Concluzie: Când spunem „One Stop Shop” ne referim la: un GHIȘEU UNIC, care este responsabil de un întreg proiect de renovare.

 

MODELUL PADOVA: Inițiativa unică italiană „110% Superbonus” face posibil ca proprietarii de case să investească în clădirile lor fără costuri semnificative. Cu toate acestea, acest nou mecanism de sprijin financiar a avut și alte efecte: a perturbat piața locală, conducând toți operatorii din lanțul de aprovizionare pentru renovare spre a crea noi servicii și produse, uneori cu prețuri distorsionate.

Inutil să zicem, devin din ce în ce mai greu de identificat companiile certificate capabile să efectueze lucrări de renovare în clădiri rezidențiale în timp util.

Contextul schimbat a condus Municipalitatea Padova să anticipeze activarea One-Stop-Shop-ul său în Februarie 2021, începând cu un model simplificat care exclusiv oferă servicii de informare prin intermediul Biroului de Economisire a Energiei (februarie 2021). Ideea a fost următoarea: hai să începem cu pași mici și să vedem cum și ce spun cetățenii.

Drept urmare, mai mult de 10.000 de cetățeni au folosit în 2021 Biroul de Energie, beneficiind de materialul produs prin telefon ca serviciu de consultanță.

Colaborarea cu lanțul de aprovizionare: Au continuat să construiască conceptul OSS în Padova prin conectarea Municipiului la toți partenerii tehnici implicați în lanțul de aprovizionare: asociații profesionale, asociații comerciale, reprezentanți ai segmentului imobiliar etc. Am analizat limitele și potențialul viitorului One-Stop-Shop din Padova.

Au vrut să defineascăm modalitățile de a face din One Stop Shop un factor de schimbare pe piața renovarilor mai degrabă decât doar un „copil nou venit” sau concurent. Colaborarea cu părțile interesate locale au avut următoarele obiective:

1. Să identifice modalități inovatoare și transparente de a da vizibilitate celor calificați, actualizați și profesionistilor și companiilor responsabili din punct de vedere social.

2. Să stabilească elementele contractuale minime care trebuie să fie cuprinse pentru a proteja proprietarul, cum ar fi economiile de energie realizate datorită renovării energetice, care pot deveni baza experimentului unei noi generații de Contracte de Performanță în Energie.

Pe scurt, Municipiul Padova vrea să creeze condiţiile economice şi financiare de sustenabilitate a ghișeului unic.

Acesta este motivul pentru care OSS este o componentă a Planul de Acțiune pentru Energie Durabilă și Climă a orașului Padova. Planul ambiţios a fost premiat cu Premiul Pactului Primarilor 2021, demonstrând că obiectivele ambițioase pe care le-au stabilit pot fi atinse cu implicarea activă a întregului public și a operatorilor privați din zonă.

Ce servicii oferă? Municipalitatea dezvoltă acum o platformă web care încorporează și oferă toate serviciile într-o formă integrată, oferind utilizatorului final posibilitatea de a identifica ce îi satisface cel mai bine nevoile. Unele dintre serviciile oferite de platformă vor fi gratuite, în timp ce altele vor fi oferite contra cost, cu posibilitatea de a accesa pachete integrate.

Pe lângă serviciile de informare deja în funcțiune prin intermediul Biroului de Economisire a Energiei, se vor adauga noi servicii tehnice, de exemplu ca elaborarea studiilor de prefezabilitate pentru renovarea energetică a clădirii și auditurile energetice. O listă de profesioniști și firme capabile să ofere servicii calificate vor fi, de asemenea, puse la dispoziția cetățenilor (și proprietarilor de case). În acest sens, Padova One-Stop-Shop va acționa ca intermediar și terț ce oferă garanție. Pentru a asigura fezabilitatea intervențiilor se va oferi vizibilitate la soluţiile financiare existente în prezent pe piață. OSS va sprijini, de asemenea solicitantul să găsească cel mai potrivit produs sau serviciu financiar pentru propria lor situație.

Serviciile OSS Padova nu vor fi limitate la contextul local. Obiectivul Municipalității şi a celelaltor parteneri constituţionali este de a încuraja replicarea acestui model în alte teritorii și orașe italiene.

Municipalitatea și-a asumat un rol de promotor în activarea unei rețele naționale de OSS și furnizează pachete integrate altor Autoritățile Locale din Italia.

 

ȘTIAȚI CĂ?

2/3 din statele membre UE au cel puțin un OSS pe piețele lor de renovare.

4 spre 5% din toate proiectele de renovare sunt realizate de OSS.

Dacă volumul de renovare a OSS ar crește cu 10% pe an în următorii 10 ani, atunci OSS ar putea acoperi aproximativ 5 până la 6% din volumul de renovare de 35 de milioane clădiri până în 2030!

882.900 oameni erau angajați în piața de renovare în 2015.

Ponderea lucrărilor de renovare are a depăşit ponderea lucrărilor aferente clădirilor noi, având loc un punct de răsturnare în 2009 în perioada crizei financiare şi a celei din sectorul construcțiilor.

1.000.000.000 pe an este dimensiunea totală estimată a pieței renovărilor în UE.

Sectorul rezidential a reprezentat 65% din acest potenţial şi 45% aparţineau sectorului terțiar al construcțiilor.

Surse: „Ghișee unice pentru renovări energetice de clădiri” raport publicat de Centrul Comun de Cercetare (JRC) în 2018.

Partenerii nostri